Thursday, November 5, 2009

NAK CAKAP PASAL KERJA

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Hari ni aku nak cerita pasal kerja. Bukan kerja rumah, bukan kerja sekolah, bukan kerja kebajikan. Ni kerja yang orang buat untuk dapat duit. Ada yang kerja kerajaan, ada yang kerja swasta & ada yang kerja sendiri. Tapi benda aku nak cerita ni lebih tertumpu pada diorang yang tak jadi bos, sekadar pekerja biasa sahaja.

Kenapa wujud orang yang malas bekerja? Maksud aku kat sini, bukannya orang tu duduk rumah menganggur. Tapi ni orang yang dah ada kerja, tapi malas nak buat kerja. Jangan cakap orang kerja kerajaan saja yang malas, orang kerja swasta pun ada jugak yang malas. Macam-macam sebab & alasan boleh kita dengar yang menjadikan seseorang tu malas.

Alasan yang paling 'best' sekali ialah, "kerja cuma setimpal dengan gaji yang dibayar". Ni memang selalu la orang guna, aku rasa la. Gaji rendah, buat apa nak beriya kerja. Kerja sekadar cukup-cukup je la. Bagi aku orang yang guna alasan macam ni, memang layak dipukul dengan kayu dililiti dawai kawat...haha!! Kalau aku jadi bos, & aku dengar alasan ni keluar dari mulut staf aku, maka sampai bila la pun staf tu takkan dapat naik pangkat. Bila pangkat tak naik, sampai bila-bila pun la tangga gaji kau di tahap yang sama je. Kenapa? Sebab kau cuma kerja setimpal dengan gaji yang dibayar je. Macam mana aku nak naikkan pangkat kau? Kalau naik gaji pun, mungkin untuk kenaikkan tahunan je. Bonus? Insentif? Jangan harap la. Kan motto kerja kau, "kerja setimpal dengan gaji". Macam mana nak naikkan gaji kau sebab aku tak nampak peningkatan dalam kerja kau. Cuba tunjukkan usaha kau yang lebih, baru la aku bersedia nak naikkan pangkat mahupun gaji kau.

Yang kedua pulak, aku selalu dengar masa aku kat tempat kerja pertama aku. Kerja bagai nak rak, tapi takde dapat apa-apa pun. Alasan ni hanya boleh diguna pakai oleh orang yang betul-betul dah kerja bagai nak rak. Bukan yang kerja borak-borak, sibuk-sibuk nak guna alasan sama. Ni berlaku bila syarikat tu mengalami masalah kewangan. Kerugian dalam pelaburan yang belum menentu lagi. Lepas tu akan timbul benda seperti potongan gaji, potongan elaun, takde bonus. Paling kritikal sekali bila dah mula buang pekerja. Bayangkan moral pekerja masa tu. Lebih-lebih lagi kalau dulu syarikat tu memang hebat gila 'performance' dia. Bonus sampai 5-6 bulan. Duit bonus hari raya pun ada jugak. Pekerja senior memang akan 'demoralized' gila. Pekerja baru, mula-mula akan rasa cuak, lepas tu bila dapat kata-kata semangat (janji palsu) daripada HR, mula rajin balik, lepas tu akan jadi sama macam pekerja senior (bila dah sedar kena tipu). Bila jadi macam ni, tak tau macam mana nak cakap. Mungkin ok kalau pekerja malas, sebab takde penghargaan, kadang-kadang gaji pun lambat masuk. Tapi kesian pulak kat syarikat, sepatutnya pekerja bagi la 'extra effort' untuk bantu pulihkan keadaan syarikat. Dalam keadaan macam ni, pada pandangan aku terpulang lah pada individu masing-masing. Based on experience aku, aku buat kerja macam biasa je. Aku tak tau samada aku dah buat 'extra effort' atau tak, yang penting aku dah cuba buat apa yang terdaya. Memang hati pedih bila buat kerja, tapi tak dapat recognition daripada majikan, tapi at least aku puas dengan kerja yang aku dah buat. Bila semangat dah totally luntur, better try cari kerja lain. Senang bagi orang muda macam aku, tapi tidak bagi pekerja senior.

Kat atas tu aku dah bagi 2 alasan yang pernah aku dengar bagi menyokong kemalasan seseorang. Alasan yang pertama tu memang aku benci sebab tu sebenarnya bukan alasan pun. Alasan yang kedua tu, mungkin boleh diterima, tapi kena tengok keadaan jugak la. Kenapa aku cerita pasal malas ni? Sebab sekarang aku datang pejabat tiap-tiap hari, tapi satu kerja pun aku tak buat. Aku tak nak dikategorikan malas di sini, sebab bukan aku tak nak buat kerja, tapi takde kerja. Dulu pernah masa bos aku tak bagi aku kerja, aku approach dia, tanya dia kalau ada kerja yang aku boleh tolong. Aku tak tahan duduk-duduk tak buat kerja. Rasa nak nangis pun ada. Aku tak suka otak aku idle all the time. Rasa jadi makin bodoh. Point aku kat sini ialah, kenapa ada orang suka sangat malas buat kerja.? Lagi suka tak buat apa-apa, tunggu gaji semata-mata. Pelik betul la. Entahlah...

-Sekian-

No comments: