Friday, November 6, 2009

NAMEWEE VS TNB MUAR

Assalamualaikum & salam,

Mesti ramai yang dah tengok video Namewee marah-marah kat TNB Muar sebab kawasan rumah dia blackout. Aku tengok, tapi takde sound sebab tengok kat pejabat. Tapi nampak ganas jugak la video tu. Terlalu banyak kata-kata sumpah dihamburkan. Bukan untuk tontonan kanak-kanak kecil. Lepas video tu tersebar, ramai yang mula bincang pasal isu ni. Banyak la yang mengulas dekat blog, laman web, forum. Ada yang sokong tindakan Namewee, ada yang sebaliknya. Masing-masing ada point sendiri. Aku selaku penulis blog professional (hahaha!!!) pun ada pendapat pasal isu ni.

Pendapat & pandangan aku lebih berpihak kepada TNB. Ramai jugak yang salahkan TNB. Cakap servis sampah la, lembap la. Ada yang bagi cadangan, biar perniagaan elektrik ni dipecahkan monopolinya. Jangan bagi TNB pegang 100% hak memperniagakan tenaga elektrik kat Malaysia. Pasal monopoli tu, aku boleh setuju & tak setuju, depends pada apa maksudnya tak nak bagi TNB monopoli..hehe (another post maybe).

Aku bagi pandangan selaku seorang pengguna biasa sahaja ok. Ada beza pengguna biasa dengan pengguna luar biasa ye. Siapa pengguna biasa? Kebanyakkannya yang kerja makan gaji. Siapa pengguna luar biasa? Pemilik perusahaan macam kilang la. Yang aku hairan, kenapa pengguna biasa marah sangat kalau ada breakdown? Aku faham sangat kalau yang marah tu pengguna luar biasa. Kalau elektrik takde, production stop beberapa minit pun, diorang boleh rugi banyak, boleh cecah berjuta-juta. Tapi yang biasa-biasa ni, ada ke rugi berjuta-juta? Paling koman pun cuma tak boleh tengok TV, dengar radio, surf internet, main video game, panas. Apa lagi? Masalah untuk yang nak study untuk final paper esoknya? Aku rasa bukan lama pun TNB ambik masa untuk recover electric supply. Ambik la 2-3 jam takde elektrik tu untuk rehat-rehat, tenangkan minda. Tak pun kalau freak sangat nak study gak, pakai la lilin ke, torch light ke. Kejap je, bukan lama pun. Aku pernah alami takde elektrik & esoknya ada paper exam. Peristiwa terjadi masa aku belajar kat Uniten & aku tinggal kat asrama Uniten. Memang la mulut bising-bising, tapi takde la sampai nak serang-serang sambil buat rakaman video. Kalau tak lagi popular la aku sebab breakdown dekat Universiti Tenaga Nasional sendiri ok.

Dalam video tu Namewee yang 'kool' ada cakap la yang dia nak TNB settle jugak cepat-cepat breakdown tu. Nak jumpa orang besar. Orang kecik dia tak nak. Pasal nak jumpa orang besar tu aku tak kisah la, sebab memang lagi senang nak selesai kalau kita cakap terus dengan orang besar. Tapi yang aku tak suka sebab dia nak perkecilkan orang yang dia anggap kecik tu. Memang la dia tengah minum kopi & makan pisang masa Namewee tu datang, tapi tu satu kesalahan ke? Finance Manager company aku sekarang ni pun selalu je mengunyah biskut & buat air selalu masa office hour. Kenapa tak nak datang sini ambik video? Bila video tu rakam aksi pegawai bertugas tu makan pisang, lepas tu rakam pekerja lepak-lepak dekat handrail, mesti ramai akan cakap diorang tu pemalas, curi tulang, patut la lambat elektrik sambung balik. Macam mana orang tau apa job scope diorang tu? Diorang ke yang kene pergi betulkan balik kerosakan? Kalau dah job scope dia lain, takkan nak mengada-ngada buat benda lain. Unless dia arif pasal kerosakan yang berlaku, boleh la nak menyibukkan diri. Kalau tak tau, lepas tu ikut gak, lagi lambat siap kerja ada la kot. Tapi aku tak nafikan, maybe ada jugak yang memang betul-betul curi tulang masa tu, cuma aku ni suka sangat berfikiran positif..huhu.

Kenapa aku backing TNB? Hehe.. Sebab selama aku duduk Malaysia ni, daripada aku kenal LLN sampai la bertukar ke TNB, aku tak pernah ada isu dengan electric supply. Memang la bila ada breakdown ke, shutdown ke, mulut aku bising-bising, tapi setakat tu je la. Lagipun bukan selalu. Walaupun aku puji-puji TNB seolah-olah servis diorang takde masalah, tak bermakna aku suka kalau diorang naikkan tarif elektrik..haha!! Cuma aku rasa memang TNB ok je selama ni. Masa aku kerja kontraktor dulu, senang je deal dengan orang TNB bila mintak tolong diorang untuk terminate kabel. Selain dari tu, aku takde la selalu berurusan dengan pegawai TNB selain daripada bayar bil elektrik je. Jadi apa isunya sampai Namewee nak mengamuk sakan tu. Kali ketiga dalam setahun? Dia rugi berapa juta USD sepanjang breakdown 3 kali tu? Entah lah...hehehe.

-Sekian-

No comments: