Thursday, November 12, 2009

PRIORITIZING

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Prioritizing? Ni lah topik perbincangan dengan seorang sahabat masa balik ke kampung isteri aku. Memang best dapat duduk-duduk, borak-borak sambil minum air dengan kawan. Aku ingat dia nak lepak-lepak sambil gosip-gosip & bual kosong. Tak sangka pulak dia bukak topik serius..haha!!

Dalam kes kawan aku ni, dia tengah dalam dilema antara kahwin & beli kereta. Hasil menyimpan selama 2 tahun bekerja, kawan aku ni dah ada berkepuk gila la duit dalam ASB. Plan asal dia nak beli kereta dengan duit tu. Tapi dalam tempoh 2 tahun tu, dengan tak disangka-sangka, dia dapat awek pulak. Sekarang dah dalam dilema, nak kahwin dulu or beli kereta dulu.

Susah betul kawan ni nak buat pilihan. Kalau ikut aku, kahwin je dulu. Sebab sekarang ni dia ada je kereta, walaupun pinjam. Nanti dah ada kereta, ada komitmen pulak nak kena bayar bulan-bulan, maintenance lagi, insurans lagi. Kalau kahwin, mungkin liabiliti kurang, sebab bakal isteri bekerja.

Tapi dia cakap dia nak rasa hasil titik peluh dia selama 2 tahun kerja tu. Memang target dia nak beli kereta idaman dia. Lepas dia cakap macam tu baru aku tahu kenapa susah dia nak buat keputusan. Aku pun tak tahu nak tolong macam mana. Mungkin akan ada orang akan berpandangan kahwin lagi penting dari beli kereta. Aku pun pikir macam tu. Tapi aku pun setuju yang dia kena pikir gak pasal kehendak dia.

Aku harap kawan aku tu akan pikir masak-masak sebelum buat keputusan. Kalau tanya aku, kahwin la dulu, tak pun beli rumah dulu, tak pun invest dulu kat mana-mana. Kalau boleh elakkan diri dari beli kereta, try la elakkan. Ini applicable bila duit belum banyak lagi.Kalau dah banyak duit, lantak la kalau nak beli kereta banyak mana pun. Tapi kalau rasa nak puaskan hati, beli la kereta tu. Nanti lepas kahwin, asik mengigau pasal kereta je, susah jugak..haha!! Apa-apa hal pun, anggap la ini cabaran dalam hidup yang akan mematangkan kita. Aku rasa kawan aku tu dah matang la semenjak kerja ni. Siot je. Tu je la nasihat daripada seorang kawan yang masih caca marba lagi dalam hidup dia..hehe.

-Sekian-

4 comments:

Juraidah Hashim said...

.....Aku rasa kawan aku tu dah matang la semenjak kerja ni. Siot je.

Btol la 2..elok la dia dpt awek.leh la dia jd matang kn..haha

Anonymous said...

pd aku, kalu beli kete stakat nk merasa titik peluh simpan $, baik xpayah. baik bli umah. ni pndpt aku je la..

mmg dh sedia maklum, kereta ialah liabiliti & bukan aset.
liabiliti ialah tanggungan.
value kete depreciate with time.
tp value rumah increasing with time.

haizad said...

Jue:
Dapat awek bole terus jadi matang ke? Buwekk!!

farghmee:
Aku pon rs mcm ko. Tp at de same time, aku paham ape yg mmbr aku tu rase. So bergantung pd masing2 la. Kalo mampu, beli semua je bnde, rumah ke, kete ke, haha!!

Anonymous said...

haha...betul betul betul :D

kalu ko sempat, dtg PJ wiken ni.