Friday, September 18, 2009

HOBI TERLARANG UNTUK ORANG TUA BANGKA???

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Aku terpanggil untuk tulis 'entri' kali ini berdasarkan komen yang diberikan oleh 'Haizad&Fahmi suxx' dalam 'entri' yang lepas. Sebagai seorang yang matang, dia membuat kesimpulan yang kehidupan aku 'sux' sebab aku minat kumpul dan main 'action figures'. Aku, juga sebagai seorang yang cukup matang, tidak marah dengan komen dia. Aku hormati pandangan dia. Cuma di sini, aku ingin luah dan kongsi pendapat aku mengenai hobi yang dikatakan tidak sesuai untuk orang tua ini.

Pada pandangan aku, kebanyakan orang di Malaysia anggap hobi kumpul permainan seperti 'action figures' tidak sesuai untuk orang tua. Definisi orang tua di sini ialah mereka yang telah tamat zaman persekolahan dan mula jejakkan kaki ke dunia pengajian tinggi atau pun dunia pekerjaan. Contoh terdekat aku, ibu bapa aku sendiri. Bila aku mula berjinak-jinak dengan hobi ini, mereka tidak dapat terima dengan hati terbuka (sekarang pun masih tidak boleh terima dan selalu mengungkit). Mereka kata hobi aku ini hanya membazirkan wang semata-mata dan menyamakan aku seperti budak-budak, setaraf dengan anak buah aku yang berumur 4 tahun. Tapi, selalunya bila kena bebel, aku buat tak tahu saja. Paling hebat pun aku cuma kata, insyaAllah, hobi ni boleh buat duit masa akan datang. Tak tahu la kalau ibu bapa aku faham ke tidak dengan penjelasan aku tu.

OKla, kenapa aku jadikan benda ni hobi aku? Pertama, sebab aku ni memang seorang yang minat pada benda-benda animasi dan fantasi. Masa kecil aku dipenuhi dengan menonton kartun. Dan aku juga seorang yang minat melukis. Bukan nak berlagak, tapi kalau bab-bab melukis, bakat aku memang boleh tahan juga. Pernah juga la aku pasang niat hendak jadi pelukis komik berjaya satu masa dulu. Dalam hidup aku, aku amat hargai hasil-hasil seni macam lukisan dan arca. Aku mengkategorikan 'action figures' tu sebagai arca, tetapi dengan faedah tambahan - boleh dimainkan. Jadi, kenapa ada orang aku tengok boleh je nak hargai seni-seni macam arca, tapi merendah-rendahkan hasil seni 'action figures'. Sebenarnya lebih kurang sama saja cara nak menghasilkan arca dan 'action figures'. Bezanya cuma 'action figures' tu dihasilkan secara 'mass production'. Tapi ada jugak yang dihasilkan secara 'limited edition', gerenti lagi mahal la harganya.

Baru-baru ni, aku layari laman web, aku terkejut dengan apa yang aku jumpa. Ada satu orang ni, dia nak jual mainan Transformers dia di E-Bay dengan harga RM700 (aku convert dari USD la). Mainan yang dia jual tu, aku sendiri ada dan masih elok lagi (Ada jugak la certain part yang aku tak ada tapi mamat tu ada). Siap aku sedekah dekat anak buah lagi. Mesti mamat tu letak harga macam tu sebab dia tahu di luar sana tu ada beribu-ribu atau berjuta-juta 'Collector' yang sanggup bayar untuk benda-benda macam tu yang bagi mereka dianggap 'rare'. Jadi aku rasa, tak salah aku nak jadikan benda ni hobi aku, sebab kemungkinan besar ia menguntungkan. Kalau tak jual pun, boleh jadi perhiasan atas almari.

Bagi aku, tak salah orang yang dah berumur macam aku ni punya minat dengan 'action figures' ni. Kebelakangan ni, aku dah nampak satu kebaikan daripada hobi aku ni. Anak buah aku dah mula rapat dengan aku. Dah mula nak ramah dan kadang-kadang, tak nak balik rumah dia dah, nak duduk lama-lama dekat rumah mak bapak aku. bermula dengan aku bagi dia pinjam mainan aku. Lepas tu aku main 'action figures' tu dengan die. Kalau tak asyik nak tengok Astro Playhouse Disney je. Mungkin aku boleh aplikasikan benda ni dekat bakal anak aku suatu hari nanti..hehehe...

-THE END-

3 comments:

Anonymous said...

hehe..mmg countless la mainan robot aku dulu.
skrg tinggal 2-3 biji je, tu pn dh masuk kotak..
gundam master grade pn ada yg xsiap pasang lg..xcukup masa dh..

weh, ko ada naruto shippuuden 2 all character unlock x?
tajul kata dia dh hebat dh..xtau la :P

haizad said...

aku punya mainan dulu-dulu, dah ke mana dah peginye. ada yang buang, ada yang aku bagi anak buah. kalau aku tau benda2 ni boleh buat duit, gerenti aku simpan dalam kotak je.

game ps2 ke? aku dah x main la, ps2 rosak. nk repair rasa tak berbaloi pulak. sekarang tengah berusaha gigih nak beli ps3. dari segi kehebatan main game naruto, aku rasa aku masih hebat lagi. kau try la organize tournament game naruto. ajak tajul masuk jugak. hahaha!!

Anonymous said...

hehehe..nnt kita suh luqman..kita wt kt umah dia..haha..orichimachi..

btw, slmt hari raya!