Friday, October 30, 2009

BONUS KAKITANGAN AWAM

Assalamualaikum & salam,

Makin lama aku tengok makin rajin pulak aku tulis blog. Tapi nak buat macam mana kan. Sekarang ni datang pejabat, satu kerja pun tak ada, kalau ada tu sikit-sikit je la & aku selalu siapkan jugak pada hari kerja tu diberi. Ini semua gara-gara aku akan bertukar kerja lagi sekali. Ada orang pelik kenapa aku asyik tukar kerja. Tapi, aku baru je 2 kali tukar kerja. Ada orang tu sampai 3-4 kali tukar kerja dalam setahun, biasa je. Mungkin yang pelik tu sebab diorang dapat kerja yang seronok & 'best'. Tapi kerja aku tak macam tu, jadi salah ke tukar kerja? Hehe.. Ok, balik ke topik perbincangan tadi. Sebab aku hampir tak ada kerja, maka masa aku dipenuhi dengan melayari internet & menulis blog. Ini antara topik yang selalu aku terbaca, iaitu kerja kerajaan vs kerja swasta.

Aku bukan nak tulis pasal kebaikan & keburukan kerja samada di sektor kerajaan mahupun swasta. Dah berlambak sangat orang diskusi di forum internet pasal benda ni. Kalau korang tak malas, pergi la jenguk-jenguk pakai Google dan yang seangkatan dengannya. Yang paling terbaru forum pasal kerja kerajaan yang aku baca, berkenaan dengan isu bonus untuk staf kerajaan tahun ni. Lepas baca & baca satu persatu komen orang, baru aku perasan satu benda yang memang mesti ada bila orang buka cerita pasal kerja kerajaan. Benda tu ialah komen orang yang seolah-olah anti@jaki gila dengan staf kerajaan. Aku akui yang aku sendiri pernah tergolong dalam golongan anti@jaki ni, tapi itu dulu. Sekarang masih ada, bezanya, kali ini aku tak 'generalize' kan kejakian aku itu.

Tapi mungkin diorang ni bukan anti tak tentu pasal. Kebanyakan diorang mungkin menjadi anti disebabkan pengalaman mereka dengan pekerja khidmat awam ni. Tapi yang jadi tak eloknya bila diorang ni men'generalize'kan penjawat awam ni. Apa dia contoh 'statements' mereka yang anti ni & di'generalize'kan ke atas penjawat-penjawat awam? Aku rasa kebanyakan orang tau dah, macam pemalas, lembap, makan gaji buta, 'tau nak mintak naik gaji je, tapi kerja sampah', menghabiskan duit cukai rakyat dan macam-macam lagi. Ada lagi cakap kerja kerajaan tak mencabarlah, senang sangatlah, boleh goyang kakilah, boleh goyang telur lah dan sebagainya. Masa aku berfikiran sempit pun, aku berpandangan macam tu..huhu.

Jadi benda yang sama jugak aku jumpa masa baca forum pasal bonus kakitangan awam tahun 2009. Tiba-tiba je akan ada satu makhluk yang akan tibai cukup-cukup la kakitangan awam, bermaksud untuk menafikan kelayakan mereka menerima bonus. Diorang mesti akan cakap kakitangan awam ni tak tau nak bersyukur lah, kufur lah sebab asyik meminta-minta je. Lepas tu diorang mesti cakap, "Asyik-asyik bila bentang Belanjawan Negara, mesti fokus pada kakitangan awam. Habis tu, orang kerja swasta bukan rakyat Malaysia ke?". Aku tak nafikan, memang betul sebab aku pun sekarang kerja swasta. 2 tahun kerja, satu haram bonus apekejadah tak pernah aku dapat. Bila dengar kawan-kawan cerita pasal bonus, sakit beb hati aku. Bukan sebab dengki, tapi hati sakit sebab sedih..haha!!

Jadi kali ni, aku fokus bab bonus untuk kakitangan awam dulu la. Dalam forum yang aku cakap tu, kakitangan awam kebanyakannya mengeluh, cakap kerajaan kedekut la, kerajaan dah membazir duit kat benda lain la. Ada tu dapat sikit mengeluh jugak, katanya mana nak 'cover' dengan kos sara diri yang semakin meningkat. Kalau yang anti@jaki kakitangan awam pulak, akan cakap benda-benda yang aku dah tulis kat 2 perenggan sebelum ni. Ada tu yang nak hina-hina profession kakitangan awam (tak mencabar, senang nak mampus kerja). Ada yang macam ala-ala alim, akan suruh kakitangan awam bersyukur la, terima seadanya la. Macam-macam komen la yang ada sampai ada yang terlalu emo jugak la aku baca komen diorang. Pada pendapat aku, tak boleh nak cakap siapa yang betul, siapa yang salah kat forum tu. Orang bagi pendapat, macam aku cakap tadi, berdasarkan pengalaman. Mungkin ada segelintir yang bagi pendapat berdasarkan stereotaip yang dia dengar masa borak-borak kat kedai kopi. Jadi sesiapa pun boleh jadi salah mahupun betul. Tapi, berkenaan dengan bonus untuk kakitangan awam, aku ada pandangan aku sendiri.

Pandangan aku berasaskan pengalaman & senario yang aku nampak, bukan sekadar dengar-dengar orang cakap. Tapi tak semestinya betul. Pasal bonus untuk kakitangan awam ni, aku pun tak berapa setuju dengan apa yang kerajaan buat sekarang. Bonus diberi kepada semua staf tanpa ada prejudis langsung. Kedengaran macam elok bunyinya, tapi hakikatnya tidak. Ramai orang tak setuju dengan cara ni, terutamanya mereka yang berkhidmat dalam sektor swasta. Tapi aku rasa pelik jugak kenapa diorang selalu tak puas hati. Sebab aku rasa kalau kat syarikat swasta pun, bila bonus, mesti semua staf dapat kan? Betulkan kalau aku salah sebab sepanjang 2 tahun aku jadi kakitangan swasta ni, aku tak pernah langsung dapat bonus. Mungkin berbeza pada jumlahnya, tapi aku rasa semua dapat kan? Tapi mungkin mereka berpendapat macam tu sebab diorang dah biasa stereotaipkan kakitangan awam sebagai pemalas, buat kerja senang & macam-macam lagi 'statement' negatif, maka mereka ni tak layak dapat bonus. Habis tu, semua ke yang kerja swasta tu rajin nak mampus & kerjanya susah gila babi? Aku walaupun baru je bekerja 2 tahun, aku tau la jugak politik dalam syarikat swasta. Jangan ingat bila kerja syarikat swasta, dengan gunakan alasan syarikat swasta 'run for profit', maka semua pekerjanya rajin nak mampus. Ada jugak bangsa-bangsa yang mempunyai sifat-sifat yang kebanyakan kita 'generalized'kan pada kakitangan awam. Jenis ambik mudah, buat kerja asal boleh, banyak gebang dari buat kerja. Tapi kenapa kita susah nak nampak? Sebab kakitangan awam kebanyakkannya bekerja dalam memberi perkhidmatan, yang selalu tercongok kat depan kaunter semua tu. Tu je yang kita selalu nampak. Berbeza sama sekali dengan kakitangan swasta. Kalau kerja kat kilang tu, ingat semua ke yang betul-betul kerja? Kalau ada yang mengular, siapa je yang nak nampak? Aku bukan nak menyebelahi kakitangan awam, tapi aku nak kita semua jadi 'open minded' sikit, jangan suka stereotaipkan sesetengah golongan.

Pada aku kalau nak senang, kerajaan sikit-sikit cuba la praktikkan apa yang dipraktikkan di sektor swasta. Aku rasa pengenalan KPI (Key Performance Indicator) ke atas kakitangan awam adalah satu permulaan yang agak baik, walaupun ia dah lama digunakan di sektor swasta. Jadikan KPI sebagai batu ukur dalam pemberian bonus pada kakitangan awam. Yang betul-betul cemerlang, bagi la lebih. Yang sedang-sedang saja, bagi la biasa-biasa. Yang memang hampeh, bagi la ciput je, atau lagi elok jangan bagi je terus. Lagi bagus bagi macam ni. Sepatutnya, bila yang ekstra cemerlang diberi lebih, dapat la sikit sebanyak memotivasikan mereka yang sedang-sedang & hampeh tu. Tapi, mungkin susah kot bab nak memotivasikan tu. Takut yang timbul nanti PHD (perasaan hasad dengki) la pulak..huhu. Tapi kalau betul-betul buat macam tu, orang yang anti@jaki kakitangan awam ni dah takde la nak komplen apa-apa lagi.

Sebenarnya pendapat yang aku bagi tu nampak je macam mudah. Tapi aku tak tau la, sebenarnya susah ke nak buat macam tu? Daripada asyik ada je golongan anti@jaki kakitangan awam benda yang diorang nak komen, baik kerajaan buat je macam apa yang dibuat kat sektor swasta. Baru la nampak adil kan? Tapi kalau masih tak ada perubahan, aku tak tau la nak cakap macam mana lagi. Aku pun pernah rasa tak puas hati dengan servis sektor awam (masa ambil IC baru, masa temankan isteri aku buat surat beranak baru), sebab akak@abang kat kaunter suke buat muka macam kalah judi & cakap macam kita meminta sedekah dengan dia. Tapi tak semua macam tu. Aku masih hormat & hargai jasa sebahagian dari kaki tangan awam, seperti polis trafik yang setiap pagi & petang ada jaga jalan sibuk yang aku guna untuk pergi kerja setiap hari. Kesimpulannya ingat la pepatah Melayu lama, 'Jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga'. Jangan sebab sebahagian kakitangan awam macam taik, semua sekali tak dapat bonus.

-Sekian, salam-

No comments: