Monday, October 12, 2009

MAKAN DUIT HARAM

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Awal-awal dulu aku ada tulis pasal sewa dewan MBSA kat Shah Alam. Aku cerita pasal sewa dewan MBSA yang tersangatlah mahalnya sebab MBSA dah kontrakkan dewan tu pada orang persendirian. Ni link dia. Kali ni aku nak tulis pulak pasal benda yang ada sangkut paut dengan sewa dewan MBSA ni.

Semalam aku pergi hantar kad jemputan kahwin & beraya sekali rumah sedara mak kat Klang. Rupa-rupanya dia ni suami isteri kerja Majlis Bandaraya/Perbandaran. Suami kerja MBSA & isteri pulak kerja MPSJ. Al-kisahnya lepas bagi kad jemputan, mestilah orang tanya buat majlis kat mana. Bila dah cakap buat kat dewan MBSA Seksyen 23, maka keluarlah soalan lazim, "Nape tak buat kat dewan Seksyen 17 tu?". Maka terpaksalah aku menjawab, "Mahal sangat, tak mampu". Kadang-kadang orang akan pelik lagi bila dengar jawapan tu, sebab dewan yang aku sewa sama je dengan dewan kat Seksyen 17. Lalu, ayah pun mula bercerita pasal dewan-dewan MBSA yang telah dikontrakkan kepada orang persendirian. Maka fahamlah mereka yang pada mulanya rasa amat terkeliru.

Bila dah dengar penjelasan ayah aku, barulah sedara mak ni nak bukak cerita. Walaupun dia bukan menguruskan soal sewa dewan MBSA ni, sedikit sebanyak dia tau lah pasal isu ni. Mungkin dia cuba nak 'backing' MBSA, aku pun tak tau lah, tapi dari penjelasan dia, seolah-olah MBSA TERPAKSA kontrakkan sewa dewan MBSA tu pada orang luar. Sebelum ni, memang MBSA uruskan sendiri soal sewa dewan MBSA. Setiap dewan akan diamanahkan kepada seorang pegawai dari MBSA untuk diuruskan. Masalah timbul bila kawalan terhadap pegawai tak dapat dilakukan. Katakan dalam sebulan, dewan kat Seksyen 17 tu sepatutnya ada 5 hari disewa untuk majlis makan-makan, i.e. kenduri kahwin & ada 20 jam disewa untuk main badminton. Tapi yang ada dalam rekod cuma 2 hari sewa majlis, 10 jam saja untuk sewa main badminton. Yang lain tu rekod entah ke mana, duit pun entah ke mana. Penyelenggaraan masih di bawah tanggungan MBSA. Dalam rekod dewan macam tak selalu pakai, tapi penyelenggaraan yang perlu dilakukan macam banyak kali dah guna. Maka MBSA mengambil langkah untuk kontrakkan urusan sewa dewan ni pada orang persendirian. Kos penyelenggaraan masih di bawah MBSA tapi untung daripada kontrak melebihi kos tersebut. Tambahan pula pendapatan yang stabil untuk MBSA setiap bulan.

Di sini kita boleh nampak betapa penyelewengan daripada segelintir pihak telah menyusahkan beberapa pihak yang lain (penyewa), namun masih ada segelintir yang memperolehi keuntungan (pemegang kontrak). Aku tak tau samada benda ni betul atau tak, tapi ada logiknya penjelasan sedara mak ni. Soal makan duit ni bukan setakat kat MBSA & soal sewa dewan je, kat mana-mana pun ada. Dilakukan segelintir manusia yang memperhambakan diri kepada duit. Teras hidup berlandaskan duit SEMATA-MATA (memang kita perlu duit kat dunia, tapi bukan duit semata-mata). Kalau setakat sewa dewan yang sehari sewa RM300 je orang sanggup nak seleweng, bayangkan lah benda-benda yang mencapai nilai sampai berjuta-juta ke. Hebat tahap godaannya tu. Aku akui betapa hebatnya godaan nilai harta benda ni, tapi buat masa ni aku tak tergamak lagi lah nak makan duit haram ni. Aku harap sampai bila-bila pun aku tak sanggup nak makan duit ni. Aku doakan mereka-mereka yang hidup bergelumang dengan makan duit yang tak sepatutnya ni, berhentilah dari buat benda tu. Ni soal benda yang akan jadi darah daging kita. Tak kisah la bangsa apa sekalipun, agama apa sekalipun, aku tak rasa ada satu pun yang membenarkan kita dari makan duit secara haram ni.

Buat MBSA, aku tak rasa penyelesaian terbaik isu sewa dewan ni ialah dengan kontrakkan pada orang persendirian. Langkah ni menunjukkan MBSA cuba untuk lepas tangan, sebab aku rasa MBSA tak pantau pun harga sewa dewan yang diletak oleh pemegang-pemegang kontrak ni. MBSA aku rasa adalah satu badan di bawah kerajaan negeri, kira kerajaan jugak la kan, huhuhu.. Sepatutnya biarlah MBSA sendiri yang uruskan. Barulah rakyat dapat manfaatnya. MBSA patutnya buatlah pemantauan kat pegawai-pegawai MBSA yang diamanahkan untuk uruskan dewan tu. Pastikan mereka dari golongan-golangan yang jujur dalam kerjanya (mungkin ini yang susah agaknya). Sekadar pandangan aku, tak semestinya betul.

Kesimpulannya apa yang aku nampak di sini, rakyat yang rugi. MBSA masih dapat pendapatan hasil kontrak sewa dewan. Pemegang kontrak dapat untung jugak, sebab selalunya harga sewa dewan yang diorang letak memang mantap. Rakyat juga yang terpaksa terima je dengan apa yang ada. Kadang-kadang sedih bila memikirkan rakyat tidak diberikan pilihan yang sewajarnya. Macam keluar mulut harimau, masuk mulut buaya. Bukankah tanggungjawab kerajaan (negeri ke, pusat ke) untuk menyediakan rakyat pilihan yang wajar. Aku rasa kerajaan sekarang ni mengambil kesempatan atas sifat rakyat-rakyat golongan bawahan ni yang selalu senyap je & ikut saja apa yang diberikan oleh pemerintah. Mungkin nak tunggu rakyat memberontak dengan senjata serang pejabat kerajaan baru sibuk-sibuk nak perah otak fikir untuk kebaikan rakyat. Tak lupa juga untuk mengajak mereka yang suka makan duit haram untuk insaf & tak amalkan lagi benda terkutuk tu. Buat yang berjaya kekang diri dari melakukan benda tu, berdoalah supaya terus ditabahkan hati & iman.

-Sekian-

No comments: