Monday, October 12, 2009

DEBAR AKAD NIKAH..KHAS UNTUK BAKAL PENGANTIN LELAKI

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Semenjak dua menjak ni, aku rasa macam banyak gila orang yang telah mendirikan rumahtangga. Saudara-mara, kawan-kawan, jiran-jiran, ada je yang kahwin. Jenuh nak memenuhi jemputan. Dan alhamdulillah, aku pun baru je kahwin, saja nak hebahkan kat internet. Kan dalam Islam menggalakkan kita hebahkan berita perkahwinan. Tu sebab lah disuruh adakan kenduri. Tapi sebab internet pun tak kurang hebatnya, aku guna jugaklah..haha!! Sesiapa yang mengenali aku & pasangan isteri, doakan lah kebahagiaan kami dunia & akhirat ye.

Aku teringin nak tulis pasal saat-saat aku masa nak akad nikah hari tu. Untuk orang yang dah ada pengalaman sekali, 2 kali, 3 kali mahupun 4 kali, mungkin korang hadapi benda yang sama. Kalau tak, takpelah, mungkin aku sorang je yang rasa macam tu. Lama sebelum majlis akad nikah, maksud aku dari lepas masa tunang sampai lah nak tinggal seminggu je lagi majlis akad nikah, aku boleh buat selambe je lagi. Kiranya aku ambik mudah la akad nikah tu. Siap buat 'mock rehearsal' lagi depan bini aku (masa tu tunang lagi) banyak kali. Lancar je lafaz aku. Siap gelak-gelak lagi..haha!! Masa tu rasa yakin gila dah. Konon-konon tak ada masalah lah masa betul-betul nanti. Bajet sekali lafaz je, selesai dah. Aku ingat lagi, bini aku pernah tanya samada aku dah betul-betul yakin ke untuk akad nikah nanti. Aku dengan muka yakin (bini aku cakap muka berlagak) jawab boleh, takde masalah, sambil disisip dengan senyuman riak sikit je.

Tapi bila dah masuk tempoh lagi seminggu nak majlis akad nikah, aku macam ada rasa sikit gementar. Tapi bila cuba lafaz akad nikah, masih lancar, masih fasih. Aku pun tak tau apa yang tak kena, tapi buat tak tau je. Dalam tempoh seminggu tu aku beriya jugak la berlatih lafaz ijab & qabul tu sorang-sorang. Tak mau la nak tunjuk cuak depan bakal bini..haha!!

Pejam celik pejam celik, sampai dah hari aku nak bernikah. Masa siap-siap dekat rumah sewa tu, aku cuba-cuba jugak la lafaz. Masa tu baru aku perasan aku agak tergagap-gagap. Adoi....tiba-tiba je nak tergagap pulak. Tapi masa tu jantung aku tak berdegup kencang lagi, maintain cool lagi. Bertolak pergi masjid (akad nikah kat masjid), solat Asar dulu. Masa tu ok lagi, belum berpeluh walaupun masjid tu agak panas keadaannya. Tapi, bila aku jenguk dekat luar masjid & ternampak keluarga belah perempuan, aku mula cuak nak mampus. Jantung debar memang tak ingat punya lah. Aku masuk dalam masjid balik. Duduk bagi tenang sekejap. Lepas tu nampak lah sorang sorang mula masuk. Nampak jugak bakal bini masa tu. Memang cantik, tapi tak mampu nak hayati kecantikan itu. Cuak mengatasi segalanya..huhu.

Lama kelamaan, penuh lah masjid tu dengan ahli keluarga kedua-dua belah pihak. Bila masuk je tok kadi, bertambah lah nervous aku masa tu. Muka kadi lak memang nampak garang gila. Masa tu bini aku mentioned la, "kalau kene tumbuk pun muka masa tu, agaknya tak rasa apa pun". Haha!! Aku rasa statement tu tipu la, tapi kalau betul kene tumbuk masa tu, mungkin aku takde masa la nak balas balik tumbukan si penumbuk. Nervous aku lagi hebat kot dari penumbuk tu. Bakal abang ipar aku sempat la nasihatkan aku, bagi tips saat-saat akhir. Dia cakap, "Nanti masa akad nikah, jangan pandang muka kadi straight kat mata dia. Tunduk sikit, try tengok tangan yang kita salam". Aku pun ikut je la.

Akhirnya aku berjaya diijab & qabulkan dengan sekali lafaz je (ni memang statement berlagak, ikhlas dari aku). Walaupun ada tersengal sikit, sampai ada saksi yang cuba membuat aku kena lafaz akad kali ke-2, namun ternyata kuasa tok kadi lebih mutlak..hahaha!!!! Maka pada 3hb Oktober 2009, terikat lah di antara Norhaizad Ab Rahman & Juraidah Hashim sebagai pasangan suami isteri yang sah di sisi agama Islam (jangan lupa, sekali lafaz sahaja..haha!!).

Kesimpulannya, aku nak cakap di sini, akad nikah ni sebenarnya tak lah semudah yang aku (dan mungkin jugak korang sekali) sangkakan. Member aku Hahahatta siap cakap lagi, "Owh, dulu kau boleh lah berlagak tak cuak masa exam Heat la, Thermo lah. Tapi baru kau tau kecuakan nak akad nikah, sampai berpeluh-peluh". Macam tu lah lebih kurang ayat dia. Serius memang cuak gila. Bagi mereka yang bakal mendirikan rumah tangga, bersiap sedia lah. Tapi dalam perkahwinan ni, akad nikah ni baru benda kecik je. Masih banyak benda-benda yang lagi besar & sukar perlu dihadapi setelah bergelar suami isteri nanti (cakap macam dah lama kahwin je..huhu). Tapi aku ni kira bernasib baik lah sebab dapat tok kadi muka garang tapi sebenarnya 'cool'. Nasib lah kalau ada antara kamu yang berjaya terdapat tok kadi yang suka sangat interview pengantin. Baca lah balik buku yang kita dapat masa pergi kursus kahwin tu..haha!!!

-Sekian-

2 comments:

Anonymous said...

tahniah :)

nape xcakap "I do" je..hehe

ko buat ktne ni? kad digital xde pn?

haizad said...

farghmee:

aku takut ckp omputeh, nt tok kadi wat muke konpius lak..haha!!

nt jumpa ms kenduri atta la
aku bg kad