Wednesday, October 21, 2009

PENGANGKUTAN AWAM

Assalamualaikum & salam,

Aku rasa semua orang pun tau tahap mana perkhidmatan pengangkutan awam kat negara kita ni. Dan aku rasa hampir semua orang akan setuju kalau dikatakan perkhidmatannya tidak lah sebagus mana. Hanya orang yang 'sekali-sekala mengada-ngada nak guna pengangkutan awam untuk buktikan perkhidmatan yang diberikan adalah terbaik je' yang tak bersetuju dengan pendapat di atas. Aku rasa nak penampar je makhluk yang tak berapa pandai macam tu. Aku pernah la merasa naik pengangkutan awam ni on daily basis. So aku rasa pengalaman aku boleh la diguna pakai serba sedikit.

Aku guna KTM komuter masa aku belajar (buang masa) kat Taylor's College. Tiap-tiap hari seawal 6.30a.m aku akan menuju ke stesen komuter Seksyen 19 Shah Alam dihantar oleh ayah aku. Kalau ayah takde, abang aku pulak jadi mangsa. Kalau dah takde sesiapa untuk dijadikan mangsa, terpaksa lah aku naik bas mini. Samada dihantar atau naik bas mini, aku kena berhenti kat jalan besar depan Sekolah Menengah Seksyen 18 dan menapak ke stesen komuter. Boleh tahan jauh jugak la, tapi sebab masa tu aku muda remaja, jadi itu tak jadi satu isu. Destinasi aku adalah stesen Subang Jaya. Ambil masa 10 minit je seingat aku. Kalau kerusi penuh pun aku tak kisah sangat, masa perjalanan sekejap je. Tapi yang aku tak berapa nak gemar lepas turun kat stesen Subang Jaya. Aku terpaksa menapak dari stesen Subang Jaya ke kolej. Jauh gila tu. 5 hari seminggu pulak tu dan pergi balik lagi. Aku rasa ada perkhidmatan bas dekat stesen Subang Jaya tu, tapi tak tau pulak kalau bas tu lalu depan kolej ke tak.

Point aku kat sini, tak semestinya pengangkutan awam tu adalah pilihan terbaik untuk pengguna bila hendak ke satu-satu tempat. Bila sebut pengangkutan awam, aku mesti akan fokus pada pengangkutan macam komuter, LRT sahaja. Teksi memang aku tak berapa nak ambik tau, kecuali kalau terdesak gila, memandangkan tambang yang paling tinggi berbanding yang lain. Bas pulak sebab masa ketibaannya yang tak menentu, maka menyukarkan aku bajet masa. Tapi tak bermakna pengangkutan macam komuter & LRT takde kelemahannya. Bagi aku, soal orang bersesak-sesak dalam tren komuter/LRT, tu bukan satu masalah yang serius. Itu bagus namanya, sebab menunjukkan betapa rakyat Malaysia ni menyokong penggunaan perkhidmatan pengangkutan awam. Masalah yang sebenarnya adalah tempat-tempat yang dilalui oleh komuter/LRT ni. Coverage komuter/LRT pada pendapat aku tak seluas bas. Dalam erti kata lain, destinasi bila naik komuter/LRT lebih terhad daripada menaiki bas.

Kenapa jadi macam ni? Pada pendapat aku sebab pembangunan yang terlalu rancak dekat sebahagian tempat. Mungkin jaringan perkhidmatan komuter/LRT kurang diberikan perhatian dalam rancangan pembangunan sesebuah bandar. Tapi aku tak rasa itu adalah satu penghalang untuk Malaysia memperolehi perkhidmatan pengangkutan awam kelas pertama. Bagi aku penggunaan pengangkutan seperti komuter & LRT perlu dilengkapi dengan perkhidmatan seperti bas & teksi. Dan aku rasa, benda ni memang dah dilakukan pun sebenarnya, tetapi hanya tertumpu pada bandar-bandar besar, contohnya Kuala Lumpur. Macam mana dengan tempat-tempat luar dari KL? Masa aku belajar kat Taylor's College dulu, bas pun tak masuk ke dalam stesen komuter Seksyen 19. Tapi aku rasa sekarang ni dah ada, perubahan yang baik. Tapi bukan semua tempat mengalami perubahan macam tu aku rasa.

Maknanya di sini, mengikut pendapat aku la, perkhidmatan bas masih lagi penting. Bagi aku, salah satu cara kerajaan boleh mantapkan lagi khidmat pengangkutan awam negara kita ini adalah dengan menaik tarafkan perkhidmatan bas. Tapi perlu diingat, kalau naik taraf khidmat, tak semestinya kena naikkan bayaran untuk khidmat tu. Dulu aku pernah berpendapat, lagi elok naik tarafkan khidmat bas daripada sibuk nak fikir macam mana nak mengefisienkan lagi khidmat komuter/LRT. Bila orang dengar pendapat aku, diorang cakap buat apa, jalan raya masih sesak, kan bas lalu jalan raya jugak. Aku pulak fikir, kenapa jalan tu sesak? Mesti la sebab orang tak yakin dengan pengangkutan awam negara kita. Nak naik komuter/LRT, bukannya semua tempat berhenti. Kalau boleh semua nak komuter/LRT ni berhenti betul-betul depan pintu pejabat diorang. Nak naik bas, nanti sangkut kat kesesakan lalulintas pulak, tak pun, bas lembap, tak ikut waktu yang sepatutnya. Jadi yang pentingnya di sini, kerajaan cuba naik tarafkan dulu servis (dah penat nak taip perkhidmatan) bas, kalau boleh, cuba integrasikan dengan servis komuter/LRT. Naik taraf ni yang paling penting ialah 'availability' bas tu pada waktu yang tepat, bas yang selesa dan apa-apa yang rakyat nak la. Kemudian, khabarkan la tentang kemudahan yang dinaik tarafkan ni, jangan senyap je. Guna la media-media yang ada. Jangan asyik guna media untuk sebar propaganda palsu, gaduh sana, gaduh sini, kutuk sana, keji sini. Lama-kelamaan, orang akan tau dan kemudian cuba untuk gunakan pengangkutan awam. Bila dah ramai cuba, mesti jalan raya pun kurang sesak. Bila jalan raya dah tak sesak, lepas tu bas punya servis pun dah tip-top, makin ramai la yang nak guna pengangkutan awam, tak kira la komuter ke, LRT ke, bas ke. Kan bagus tu.

Cadangan aku ni mungkin tak realistik pada pandangan orang lain. Tapi ini cuma cadangan sahaja. Aku sendiri lagi suka naik pengangkutan awam lebih-lebih lagi pergi kerja. Tapi kat Ara Damansara ni aku tak pernah nampak lagi bas masuk. Samada memang takde bas masuk atau kadar kemasukannya agak rendah ke kawasan tersebut. Aku selalu nampak pekerja-pekerja dari luar negara (Indonesia, Bangladesh dll) keluar dari bas dekat jalan besar, lepas tu menapak ke dalam. Komuter ke, LRT ke memang tak wujud lagi la kat tempat kerja aku tu. Aku harap sangat keadaan ni akan berubah sebab aku tengok jalan raya sekarang makin parah kesesakannya. Bayangkan pukul 10 malam pun boleh sesak dekat Lebuhraya Persekutuan. Maknanya saban hari keyakinan rakyat terhadap servis pengangkutan awam makin hilang. Semua orang nak pergi mana-mana, lagi selesa naik kenderaan sendiri. Ada jalan yang aku selalu lalu 2 tahun lepas lengang je, tapi sekarang asyik-asyik sesak. Kat situ dah terbukti makin hari makin banyak kenderaan yang bertambah kat jalan raya kita. Aku bersyukur sebab sekurang-kurangnya kerajaan ada jugak buat projek komuter, LRT semua. Tapi aku lebih berharap lagi akan ada 'improvement' pada servis pengangkutan awam kita. InsyaAllah, kalau ada kemajuan, makin ramai rakyat yang akan sokong & suka gunakan pengangkutan awam.

-Sekian-

2 comments:

Anonymous said...

skrg aku g keje naik moto.
dulu naik LRT, tp aku xLaRaT hari2 membazir hampir 3jam utk tunggu&berebut naik tren.
dgn moto, travelling time aku 1jam pergi&balik.

+kn frekuensi LRT & Komuter.
jgn la takut2 nk invest.

utk bas ekspress, aku rasa servis dia mmg ok.
cuma yg xok ialah stesennye (pudu) yg crowded.

haizad said...

farghmee:
wow!! 3 jam tunggu. keras bontot tu nak menunggu. aku setuju la kene tambah frekuensi LRT & komuter.

bas ekspress ok. stesen pudu tu aku tak boleh nak komen, sebab last naik/turun bas kat situ masa MRSM je..haha!!

apa-apa pun, aku tak nampak sangat usaha kerajaan nak improve public especially bus berhenti2. tak pun dah ada improvement, tapi tak diwar-warkan. orang ingat still di takuk lama.