Monday, October 19, 2009

PEMBIAYAAN BANK

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Aku rasa semua orang tau pasal pembiayaan bank. Perkataan mudahnya pinjaman bank je. Tapi aku tak tau la sejak bila bank-bank mula guna perkataan 'pembiayaan'. Dulu aku fikir makna pinjaman & pembiayaan tu sama je. Rupa-rupanya tidak. Mungkin tidak!! Aku malas nak berhujah benda-benda yang melibatkan hukum-hakam agama ni, ilmu tak cukup, iman pun lemah. Pendek kata la kan, kalau namanya pembiayaan, maka faedah yang dikenakan tu dibenarkan, tak haram, tidak dipanggil riba'. Lain pulak kalau namanya pinjaman. Aku tak tau sejauh mana benarnya pernyataan di atas. Tapi aku berharap sangat kalau ada sesiapa yang tau pasal benda ni, sila-silalah terangkan pada aku yang jahil ini.

Ada la pada satu masa dulu, dalam tahun ni jugak la, masa aku bujang lagi, aku tengok satu slot dalam rancangan Malaysia Hari Ini (MHI) kat TV3. Ada satu slot khas tu, MHI akan panggil sorang ni, botak licin jugak kepala dia & aku rasa dia kerja sebagai peguam kot, untuk datang & cerita pasal masalah-masalah hutang ni. Aku suka jugak dengar benda-benda yang dia cakap & nasihat kat orang yang ada masalah hutang ni (bukan hutang dengan along ok, tapi hutang dengan bank). Dia cakap masalah orang Malaysia ni, bila ada masalah nak bayar hutang bulan-bulan dekat bank, selalunya diorang akan lari, cuba hilangkan diri dari pihak bank. Cara tu cuma akan menambah parah je pada masalah mereka. Langkah yang terbaik sepatutnya dilakukan ialah dengan berjumpa dengan pihak bank, beritahu masalah mereka, yang menyebabkan diorang tak mampu nak bayar hutang tu untuk sementara waktu (masa tu ekonomi gawat gila, ramai orang yang diberhentikan kerja). Pihak bank mungkin akan mempertimbangkan masalah mereka & melakukan sesuatu agar kedua-dua pihak dapat manfaatnya. Itu kata saudara peguam botak tu la ok, bukan aku.

Persoalannya kat sini, betul ke bank akan tolong kita, bila kita jumpa & beritahu masalah kita kat diorang? Nak ke diorang bagi kelonggaran pada kita untuk sementara waktu sampai la kita bole sambung balik bayar hutang bulan-bulan tu? Aku ada kenal sorang ni. Dia ada masalah nak bayar pinjaman kereta dia sebab dia takde kerja (dan dalam proses mencari kerja sambil buat kerja, bukan duduk senang lenang goyang kaki kat rumah). Sebelum ni dia dah kerja, tapi sebab ada masalah dekat syarikat tempat kerja dia, dia dah takde kerja. Selama ni dia bayar pinjaman dia tiap-tiap bulan, tak pernah terlepas mahupun terlewat. Kira rekod memang bersih gila la. Tapi kali ni je dia ada tersangkut sikit berikutan kehilangan kerja. Aku nasihatkan dia untuk pergi bank, sebab nak ikut nasihat peguam botak tu la. Dia pun ikut la cadangan aku tu. Berikut adalah perbualan antara kenalan aku ni & pegawai bank yang layan dia (aku reka-reka ikut apa yang aku dengar je):

Kenalan
Pegawai bank

Saya ada masalah nak bayar duit pinjaman kereta bulan ni la. Buat masa ni saya tak bekerja lagi, tapi tengah kerja & cari kerja buat masa yang sama

Owh, ye ke. Jadi apa yang pihak kami boleh bantu?

Saya harap pihak bank dapatlah tolong saya mana yang patut. Sekurang-kurangnya untuk sementara waktu ni, sebelum saya dapat duit dari kerja sampingan saya atau sampai saya dapat kerja lain.

Kami pun tak tau lah macam mana kami boleh bantu.

Saya dengar pihak bank boleh bagi kelonggaran kalau ada masalah untuk bayar pinjaman, mungkin tangguhkan bayaran dulu ke.

Maaf la ye dik. Saya pun tak tau macam mana nak bantu. Kalau adik ada kenal orang dalam ke yang ada pangkat-pangkat besar, senang la kot nak selesaikan masalah ni. Kalau pangkat pegawai macam saya ni, memang tak boleh nak buat apa-apa la.

Macam ni la dik, jangan risau. Standard procedure kami akan tunggu sampai adik tak bayar pinjaman selama 2 bulan, tambah 21 hari lagi, baru kami hantar surat notis amaran sebelum kereta ditarik. Jadi sekarang ni adik tak payah risau sangat ye.

Kenalan aku dah tak tau nak cakap apa lepas tu. Rupa-rupanya setakat itu sahaja pertolongan & pertimbangan yang boleh diberikan oleh pihak bank untuk orang yang ada masalah. Dalam keadaan macam tu pun, nak kena ada kenal orang dalam pangkat besar, baru boleh dipertimbangkan dengan sewajar-wajarnya. Aku pun hairan, betul ke apa yang mamat peguam botak tu cakap? Dia cakap pihak bank boleh tolong kalau kita tampil. Kenalan aku ni dah tampil seawal-awalnya sebelum bank keluar surat notis ke apa ke, tapi yang dia dapat habuk je, kecewa je. Apa hal?!!

Aku rasa betul la apa yang pernah dinukilkan oleh blogger Teh Tarik Gelas Besar. Sebenarnya pihak bank ni sama je macam along-along yang iklan bersepah-sepah kat tiang lampu tu. Beza cuma pada pemakaian sahaja. Aku lupa, pihak bank ni pun beroperasi untuk kaut untung sahaja. Aku tak tau la samada pihak bank ni peduli ke tidak macam mana keadaan si peminjam ni, jenis yang sentiasa bayar tepat pada masanya ke, orang susah ke, ape ke. Yang penting tiap-tiap bulan, diorang bayar pinjaman tu. Tak kesah la kalau anak bini diorang kene makan pasir ke, batu ke lepas tu.

Kesimpulannya, aku sendiri dah tak yakin dengan nasihat-nasihat yang diberi oleh mamat peguam botak tu. Atau mungkin dia terlupa nak jelaskan lagi satu benda, dimana mereka yang ada masalah nak bayar pinjaman bank perlu kenal dengan orang dalam yang berpangkat besar sebelum pihak bank pertimbangkan masalah mereka. Dalam kes kenalan aku ni, aku rasa masalah dia patut dipertimbangkan. Sebab lepas dia takde kerja, dia still buat kerja lain walaupun pendapatannya tak menentu. Pada masa yang sama dia cuba cari kerja lain. Tapi paham-paham la dalam keadaan ekonomi sekarang, bukan senang nak dapat kerja. Entahlah, mungkin dalam dunia korporat yang serba serbi palsu & kejam ni, memang takde ruang langsung untuk sifat belas kasihan terhadap orang-orang yang betul sesak.

-Sekian-

No comments: