Thursday, October 8, 2009

DIMANAKAH BANTUAN YANG DIJANJIKAN, OH PEMERINTAH.....

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Hari ni aku nak tulis pasal apa yang telah diceritakan oleh ayah & memberi sedikit sebanyak pandangan aku. Pada satu hari Jumaat yang mulia, aku tak ingat 'exact' tarikh, ayah aku pergi menunaikan solat Jumaat di masjid Al-Amin (lelaki wajib menunaikan solat Jumaat, kalau ada yang masih tak tau atau tak pernah nak ambil tau). Hari tu agak istimewa sikit sebab masjid Al-Amin dikunjungi oleh 'orang besar' (apalah yang besar aku pun tak tau), tak lain tak bukan, Menteri Besar Selangor sendiri, Khalid Ibrahim (aku bantai sebut nama je, tak tau apa gelaran dia. Lagipun apalah yang ada pada gelaran di sisi Allah). Antara ucapan dia yang betul-betul aku ingat (yang ayah cakap la) ialah mengenai bantuan kewangan untuk anak-anak Selangor ataupun anak-anak kepada anak-anak Selangor sebanyak RM1000 - RM1500. Kalau anak orang-orang kaya mesti fikir apalah sangat duit banyak tu, tapi bagi aku, duit tu memang tersangatlah banyaknya.

Aku rasa itu merupakan satu tindakan yang bagus yang dilaksanakan oleh Menteri Besar berpartikan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Kalau zaman Khir Toyo susah sikit lah agaknya nak laksanakan benda ni. Maklumlah, sibuk buat banglo besar yang setaraf dengan istana dah. Sedangkan nenek saudara aku bersusah payah bergelumang dengan selut & lumpur dekat rumah di Meru, Klang bila hujan lebat sebab banjir. Tapi tak boleh nak cakap apalah, dia pakai duit gaji sendiri nak buat banglo tu kan? (berapa gaji Menteri Besar ek?) Berbalik kepada isu bantuan kewangan tadi. Rancangan memang bagus, tapi macam mana dengan perlaksanaan? Masa ayah dengar ucapan MB tu, dah masuk 5 bulan ayah hantar borang permohonan untuk bantuan tersebut bagi adik aku yang dah berjaya lanjutkan pelajaran ke IPT, tapi sampai sekarang terus sepi tanpa khabar berita. Sampai ke tidak borang tu? Ke tak layak? Kalau tak layak, tak kan senyap je, mesti ada surat pemberitahuan.

Aku tanya ayah, "Nape tak terus tanya je kat MB masa tu jugak pasal borang yang dah 5 bulan menyepi tu?". Lantas ayah menjawab mudah, "Ayah malu, dia kan MB.". Bagi aku betul jugak jawapan ayah tu. Kita rakyat yang dibawah ni dah terlalu terbiasakan diri memandang tinggi orang-orang kenamaan ni. Memandang tinggi bukan atas dasar sumbangan atau kebajikan yang pernah dilakukan, tetapi berdasarkan pangkat/gelaran yang sibuk memanjang di hadapan nama diorang. Sedangkan ikut logik akal, mereka ni yang kena segan & malu dengan kita. Kita ni yang dah naikkan mereka. Sebab undi kitalah mereka dapat capai jawatan besar tu. Patutnya mereka bertambah-tambah segan lagi kalau rakyat di bawah pimpinan mereka masih ramai yang mengeluh, membuktikan banyak lagi yang mereka perlu lakukan demi rakyat. Tapi sekarang, sebaliknya yang berlaku. Mereka ni pulak suka meluaskan lagi jurang antara diri mereka dengan rakyat. Macam manalah rakyat tak rasa segan dengan mereka. Naik kereta Mercedes, rakyat naik Kancil. Duduk rumah banglo, rakyat masih lagi ada yang duduk rumah buruk sempit. Melancong pergi luar negara, rakyat masih ada yang melancong takat taman depan rumah sahaja. Naik kapal terbang 1st class, rakyat ada yang nak naik komuter pun pikir 2-3 kali perlu ke tak. Rakyat mungkin tak meminta untuk orang-orang kenamaan ni untuk letak diri mereka setaraf dengan rakyat. Yang rakyat nak, hanyalah untuk mereka ni berusaha untuk kurangkan & seterusnya hapuskan keluhan-keluhan rakyat.

Tapi dalam soal perlaksanaan bantuan yang mereka rancangkan, aku tak letak kesalahan ni atas bahu diorang. Kemungkinan besar ada yang tak kena dalam sistem itu sendiri. Maklumlah, bila dah banyak sangat protokol, mesti ada banyak ruang untuk kesilapan berlaku. Tapi aku harap, kelemahan sistem tak menjadi satu alasan untuk diorang yang berkuasa daripada lepas tangan. Sedikit sebanyak kelancaran sistem bergantung pada diorang. Jangan asyik sibuk nak mesyuarat dengan Dato' sana, lepas tu ada 'lunch appointment' dengan Dato' sini pulak. Memanjang asyik jumpa orang yang ada pangkat je dekat depan nama tu. Tolonglah tengok-tengokkan rakyat yang dekat bawah ni. Jangan nak tunggu masa pilihanraya baru nak sibuk konon-konon turun padang.

Kesimpulannya, macam mana dengan borang permohonan bantuan kewangan untuk adik aku? Tolong la jawap Encik Khalid Ibrahim.

-Sekian-

2 comments:

Anonymous said...

adik aku ada apply.
br dapat.
upsi tg malim.

try ko follow up.

amir masuk u mana?

haizad said...

farghmee,

Amir dapat UiTM Penang. Dah cakap dengan ayah aku try follow up. Tengok la nanti macam mana.